Μεγάλος πονοκέφαλος. Κάθε εταιρία στον χώρο έχει καμιά καραβιά από αυτούς, ο ένας είναι έτσι, ο άλλος είναι αλλιώς, μπλέξιμο.
Πολύ γενικά θα μπορούσαμε να τους κατατάξουμε σε δυο κατηγορίες: α) σε σταθερού τυμπάνου και β) σε οριζοντίου τυμπάνου.

Καλάμι με μηχανισμό οριζοντίου τυμπάνου.
Αρχίζοντας ανάποδα και μιλώντας για τους δεύτερους, δηλ. τους μηχανισμούς οριζοντίου τυμπάνου θα αναφερθώ επιγραμματικά. Λόγω τις ιδιαιτερότητας χειρισμού τους δεν τους χρησιμοποιώ ακόμη. Πρόκειται για μηχανισμούς με φρένα απόλυτης ακρίβειας (φυγοκεντρικά, μαγνητικά ή συνδυασμός και των δυο), το δύσκολο είναι στο μάζεμα τις πετονιάς καθώς χρειάζεται να την κατανέμεις χειροκίνητα. Στη βολή πάλι πρέπει να την ελέγχεις, γιατί μπορεί λόγω μη σωστής ρύθμισης φρένων να γυρνάει γρηγορότερα η μπομπίνα από τα φευγιά της πετονιάς και να φύγει "φωλιά" ή να μπερδευτεί ακόμη και μέσα στην ίδια την μπομπίνα. Δεν ενδείκνυται για αρχάριους λόγο αυτών των ιδιαιτεροτήτων. Κατά τα αλλά είναι πολύ αξιόλογοι μηχανισμοί με τους σωστούς χειρισμούς αφού η πετονιά ξετυλίγεται οριζόντια χωρίς να υφίσταται τριβή στα χείλη της μπομπίνας με αποτέλεσμα να μπορούμε να κάνουμε μακρύτερες βολές.

Μηχανισμός με φρένα μπροστά.
Όσον αφορά τώρα την επιλογή ενός μηχανισμού σταθερού τυμπάνου έχουμε δυο βασικές κατηγορίες, τους μηχανισμούς με τα φρένα μπροστά και τους μηχανισμούς με τα φρένα πίσω.
Πάνω σε αυτές τις δυο κατηγορίες έχουν εξελιχθεί πολλά συστήματα όπως είναι το baitrunner, το fighting`drag, το lever brake, κ.α. όλα διαθέσιμα στην ελληνική αγορά.
Tο πρώτο πράμα που εξετάζουμε είναι το βάρος του μηχανισμού και αυτό γιατί καλάμι και μηχανισμός πρέπει να είναι συμμετρικά ως προς αυτό.
Μια δοκιμή τοποθετώντας τον μηχανισμό πάνω στην βάση του και κρατώντας το καλάμι καμιά 15αρια πόντους πάνω από αυτόν και προς την μύτη του καλαμιού θα μας έδειχνε την ισορροπία μεταξύ τους η οποία πρέπει να είναι αρμονική ούτως ώστε είτε στο μάζεμα είτε στο ρίξιμο και γενικός κατά την χρήση του να μην το νιώθουμε βαρύ μπρος η πίσω.
Μερικές εταιρίες για να επιτύχουν αυτή την ισορροπία (καλαμιού – μηχανισμού) χρησιμοποιούν στην τάπα του καλαμιού αντίβαρα έτσι ώστε αυξομειώνοντας τα αντίβαρα να πετυχαίνεις την ισορροπία.
Η Ισορροπία μηχανισμού και καλαμιού θα μας βοηθήσουν
κατά την διάρκεια της μάχης με ένα καλό θήραμα.
Το δεύτερο βήμα είναι ο λόγος μεταβολής. Ο λόγος μεταβολής σε έναν μηχανισμό είναι η σχέση μπλοκαρίσματος των γραναζιών του μηχανισμού που δηλώνει πόσες περιστροφές κάνει η μπομπίνα με την πετονιά σε μια πλήρη περιστροφή της μανιβέλας.
Όταν λοιπόν διαβάζουμε επάνω στον μηχανισμό τον λόγο μεταβολής που είναι σε μορφή κλάσματος (4,5:1) είμαστε σε θέση να καταλάβουμε πως σε μια περιστροφή της μανιβέλας η μπομπίνα με την πετονιά κάνει τεσσερσήμιση περιστροφές.

Το συμπέρασμα που βγάζουμε από τα παραπάνω και αυτό στην ουσία που μας ενδιαφέρει είναι πως όσο μεγαλύτερος είναι ο λόγος μεταβολής, τόσο πιο γρήγορα μαζεύουμε την πετονιά αλλά και πιο μεγάλη δύναμη βάζουμε κατά την περιστροφή
στην μανιβέλα του μηχανισμού όταν προσπαθούμε να φέρουμε ένα μεγάλο και δυνατό ψάρι.

Ένας καλός Σαργός
Παρέα στον λόγο μεταβολής κατά την ανάγνωση ενός μηχανισμού είναι και η ανάκτηση της πετονιάς ανά περιστροφή που συνήθως δεν αναγράφετε πάνω στον μηχανισμό αλλά στο εγχειρίδιο με τα χαρακτηριστικά (manual).
Το νούμερο που διαβάζουμε σε αυτό το χαρακτηριστικό του μηχανισμού είναι σε εκατοστά του μέτρου (cm) και μας δίνει να καταλάβουμε πόσα εκατοστά πετονιάς πάνε πάνω στην μπομπίνα του μηχανισμού σε μια πλήρη περιστροφή της μανιβέλας.
Το αμέσως επόμενο βήμα μας είναι να δούμε τον αριθμό ρουλεμάν που έχει ο μηχανισμός που θα διαλέξουμε. Το χαρακτηριστικό αυτό αναγράφεται συνήθως επάνω στον κορμό του μηχανισμού.
Στους περισσότερους επάνω στην βάση της μπομπίνας, σε άλλους στην βάση του (line roller) ή ακόμη σε μερικούς, στον κορμό του μοτέρ με τον αριθμό των ρουλεμάν να προηγείται του τύπου του ρουλεμάν που το απαρτίζουν (11+1 ball bearing ή 5 ball bearing +1 roller bearing) η διαφορά ball bearing και roller bearing φαίνεται στη φωτογραφία.
Στην ουσία η δουλειά που κάνουν τα ρουλεμάν σε έναν μηχανισμό είναι να βοηθούν και να διευκολύνουν κατά το δυνατόν την πίεση και την τριβή που ασκείται ξεκινώντας από το γρανάζι κίνησης και φτάνοντας στο σημείο οπού η πετονιά από την μπομπίνα περνάει στον οδηγό (line roller) σχηματίζοντας μια ορθή γωνία.

α) Η ορθή γωνία που σχηματίζεται μεταξύ μπομπίνας και οδηγού line roller.
β) Ο άξονας κίνησης και το πηνίο.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όσα περισσότερα ρουλεμάν έχει ένας μηχανισμός είναι και καλύτερα. Την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας την δίνουν οι σωστές θέσεις όπου θα τοποθετηθούν τα ρουλεμάν από την κατασκευάστρια εταιρία..
Είναι γεγονός πως για την απόκτηση ενός σωστού μηχανισμού το όνομα της κατασκευάστριας εταιρίας παίζει σημαντικό ρόλο.
Τέλος σημαντικό ρόλο στην αναζήτηση μας παίζει η χωρητικότητα σε πετονιά που θα έχει η μπομπίνα του μηχανισμού.

Κατά την αγορά ο μηχανισμός
συνοδεύεται και από μια δεύτερη μπομπίνα συνήθως ρηχή.
Το στοιχείο αυτό αναγράφεται πάνω στην μπομπίνα του μηχανισμού ως: line capacity ή line cap και οι μονάδες είναι σε mm–m ή lb-yds όπου mm (χιλιοστόμετρα), m (μέτρα), lb (λίμπρες) και yds (γυάρδες).
Στους κόκκινους κύκλους
αναγράφετε η χωρητικότητα της μπομπίνας σε πετονιά.
Τα mm (χιλιοστόμετρα) είναι το πάχος της πετονιάς, αν λοιπόν αντί για mm συναντήσουμε στα χαρακτηριστικά lb (λίμπρες) που αντιστοιχεί σε μονάδα βάρους δεν πρέπει να μας ξενίσει αφού η συγκεκριμένη μονάδα αναγράφετε σε πολλούς τύπους πετονιάς και δηλώνει την αντοχή της.

Αναγραφόμενα χαρακτηριστικά σε ένα καρούλι πετονιάς
χιλιοστόμετρα(mm)
Πολλές εταιρίες στον χώρο αναγράφουν την αντοχή της πετονιάς σε λίμπρες ή χιλιόγραμμα (kgr), για να μετατρέψουμε της λίμπρες (lb) σε χιλιόγραμμα αρκεί να πολλαπλασιάσουμε lb x 0.45 = kgr. Όπως επίσης για να μετατρέψουμε της γυάρδες (yd) σε μέτρα (m) πολλαπλασιάζουμε yd x 0.9 = m.
Κατανοώντας λοιπόν τα αναγραφόμενα χαρακτηριστικά που αφορούν την χωρητικότητα σε πετονιά της μπομπίνας θα προσπαθήσουμε να επιλέξουμε έτσι ώστε να αποφύγουμε την υπερβολή. Γενικά και σε κάθε είδους ψάρεμα με καλάμι και μηχανισμό δεν χρειάζεται να είμαστε υπερβολικοί στην χωρητικότητα της μπομπίνας νομίζοντας πως αν έχουμε έναν μηχανισμό με καμιά 400αρια μέτρα πετονιά θα είμαστε ήσυχοι στην μάχη με κάποιο μεγάλο ψάρι.
Ενδεικτικά θα μπορούσα να αναφέρω πως στην πράξη είναι επαρκής μια μπομπίνα γεμισμένη με 250 μέτρα περίπου πετονιά διαμέτρου 35mm για ψάρεμα με την τεχνική του casting ενώ για την τεχνική του εγγλέζικου αρκεί μια μπομπίνα γεμισμένη με 100 μέτρα περίπου πετονιά διαμέτρου 20mm.
Κατανοώντας λοιπόν τα παραπάνω, στην έρευνα που θα κάνουμε για να αποκτήσουμε έναν μηχανισμό, αρκεί να δώσουμε προσοχή: στο βάρος του ώστε να ταιριάζει με το καλάμι που θα τον τοποθετήσουμε, στον λόγο μεταβολής του, δηλαδή στο πόσο γρήγορος θέλουμε να είναι, στο πόσα μέτρα πετονιάς μαζεύει στην μπομπίνα του σε κάθε περιστροφή της μανιβέλας, στο πόσα ρουλεμάν διαθέτει χωρίς να διστάσουμε στο αν έχει μικρό αριθμό ρουλεμάν αφού όπως είπαμε και πριν καθοριστικό ρόλο παίζει η τοποθέτηση τους σε στρατηγικά σημεία μέσα στον μηχανισμό και τέλος πόση χωρητικότητα έχει η μπομπίνα του σε πετονιά.
Κλείνοντας μια συμβουλή, πριν ασχοληθείς με την συντήρηση του μηχανισμού σου ο ίδιος πρόσεξε, μερικά σημεία του είναι τόσο λεπτεπίλεπτα που αν χαλάσουν μετά χρειάζεται επισκευή από κάποιον ειδικό. Δεν είναι δύσκολη η συντήρηση απλά θέλει προσοχή.






0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου